Monday, December 6, 2010

Sunyi dan sepi DAN dengarkan degup jantung!

Di waktu pagi, bila satu masa kita terkejut jaga, lebih kurang awal 1/3 malam,perlahan-lahan tarik nafas dan tarik nafas seberapa kali yang kita suka dengan sesederhananya dan kalau tak keberatan masuk
kebilik air dan mengadaplah wajah kita kecermin.

Di luar sungguh senyap dan sunyi. Kebanyakkan orang sedang tidur.Sudah tidak kedengaran lagi kenderaan di jalanraya.

Sunyi dan sepi dan dengarkan degup jantung.
Dengarkan darah mengalir.
Dengarkan nadi berdenyut.
Lihat betul2 wajah yang di dalam cermin kemudian 'baca' apa yang tersurat dan tersirat dengan rasa yg amat iklas dan jujur sejujurnya.
Mata,hidung bibir(mulut),telinga ,dahi,kepala.
.Adakah kita ini amat2 berbeza dari manusia bangsa lain?.
Adakah berbeza?.
Adakah berbeza?
.Perhatikan betul2 yang berbeza hanya yang luaran saja seperti warna kulit,mancung ke tidak hidung ,mata bulat atau sepet,rambut hitam atau perang,semuanya luaran kan!
.Ya semuanya luaran.

.Dan yang dalaman semuanya sama seperti,darah dll.Jadi apa persoalan besar kepada kita bahawa bangsa(kaum) kita kononnya terlalu amat istimewa sehingga tiap
masa dan ketika kalau nak mencari dan mencuri perhatian(konon)lalu berkumandang mendendang hal2 bangsa ini.

Bukan tak boleh tapi kenapa di apikan dan di semarak menyalakan?. Tidak ada kena mengena dengan kehebatan dan kebesaran sesuatu bangsa.

Bukanlah langsung tidak boleh di gunapakai hal2 ini, boleh tapi berpatutan lah!.Bukan tak boleh berorganisasi tentang bangsa,tapi tak payahlah di gunakan bila kita terjepit
.Kalau kita menjaga diri kita, kita menjaga semua perkara yang berkait di sekitar kita.

.Menjaga kumpulan kita adalah juga kewajipan.Ya jagalah dengan makna yang betul. Jagalah kumpulan mu supaya tak terinaya.
Jangan menjaga kumpulammu dengan merosakkan kumpulan orang lain.
.Kalau nak berperang ikutlah undang2 berperang.Jangan bila dah mengistiharkan peperangan maka segala tindakan menjadi halal.
.Perang pun ada undang-undang.Kalau perang melanggar undang2 maka peperangan itu bolehlah diistihar sebagai perang yang telah ditunggangi oleh sifat2 kebinatangan.

Tak ada siapa pun suka bila di samakan dengan sifat kebinatangan.Saya pun tak suka dan juga tak suka menuduh seseorang.
Ini adalah pandangan untuk umum yang kita tahu bahawa sifat 'duniawi' itu adalah sangat2 merbahaya dan meragukan pada setiap masa dan ketika.
Salam.

No comments:

Post a Comment