Monday, December 27, 2010

Jangan abaikan nasi nanti dia menangis.

Masa saya sedang minum bersama2 anak-anak ,salah seorang dari anak saya yang berumur 9th berkata terhadap adiknya yang sedang makan nasi lemak,"makan nasi tu habis nanti nasi menangis. Lalu saya teringat masa saya kecil-kecil dulu mak saya pernah juga berkata ayat yang lebih kurang sama.Sekarang baru saya rasa perkataan itu sungguh membawa makna yang besar.Walaupun sebiji nasi ianya datang dari rezki yang Allah berikan.

Bolehkah kita membazir begitu saja.Orang2 yang mengerti kalau mereka makan nasi sedikitpun tidak tertinggal bekas walaupun sebiji nasi didalam pinggan.Saya sungguh kerap melihat kenalan dan kawan2 bila makan mereka selalu tak kehabisan makanan dan masih tertinggal banyak lagi nasi dan lauk-pauk didalam pinggan atas alasan tak lalu nak makan atau kekenyangan.Tak baik gitu.Habiskanlah makanan yang kita ambil.Kalau takut tak habis makanan ambil hanya ala kadar saja.

.Pembaziran bermakna rezki yang di berikan kepada kita atau"peruntukan yang diberikan kepada kita" kita buang begitu saja.Kalau kita tidak mahu 'peruntukan' itu bolehlah kita berikan kepada orang lain atau makhlok lain yang lebih memerlukan.Salam.

No comments:

Post a Comment