Monday, December 6, 2010

Kita sebenarnya 'serupa bangsa'.

Sedang saya minum teh tarik di satu sudut bangunan di tepi jalan di brickfiel saya terpandang dua orang yg sedang berjalan menuju kearah saya. Seorang lelaki India dan seorang perempuan......india?

.Tentang perempuan ni yg menarik perhatian saya(bukan bermakna saya memandang tak berkelip2) Tak pasti dia seorang india.

Sekali pandang seperti orang melayu,juga seakan Siam,mungkin filipina atau serani pun boleh,atau  china pun boleh.

Tapi bila mereka(dia) berlalu didepan saya saya cuba curi2 pandang lagi untuk memanstikan bahawa si dia yg bersama lelaki India ni berbangsa apa.Nyata...nyata dia seorang India,pasti, ya saya pasti.Nokhtah.

Teringat saya pada tiap2 kaum atau bangsa itu ada orang2 yang seiras, kata orang yg seiras betul2 didunia ini ada 7orang. Saya juga perasan bahawa tiap2 dari kita ada seakan2 serupa

.Rupa2nya ada diatara kita rupa dan perangai sama merentasi sempadan bangsa.

Saya terpandang wanita yang saya ceritakan ni rupa paras gaya rambut, cara berpakaian, seolah arwah Dato, Sosilawati. Yang kita semua maklum bahawa Dato, Sosilawati adalah berbangsa melayu.

Sebelum ini ramai lagi orang yang  pernah saya nanpak di dalam filem dan di luar filem seiras dengan orang yang saya kenal.
Lagak gayanya,tutur katanya,cara dia menegur dan menerima pendapat orang seakan2 walau seorang diutara dunia dan seorang lagi di selatan dunia.Mereka seakan2 kembar!

Inilah yang kita lihat dan ada di antara pembaca sendiri pernah mengalami keadaan ini.

Akhirnya sudah tentulah bahawa kita sebenarnya berasal dari satu bangsa keturunan seibu sebapa iaitu dari Adam dan Hawa.

Jadi kalau kita kepoh2 sangat tentang bangsa sampai nak berkelahi saya harap ingatlah hakikat ni bahawa kita sebenarnya dari satu keturunan yang sama.

No comments:

Post a Comment