Tuesday, September 28, 2010

Sebutir debu di PINGGIRAN.


Gambar2 yang kita lihat ini diambil dari telemovie saya yg pertama dlm tahun 1995.Tele ini tulisan saya sendiri,judulnya ialah PINGGIRAN.Bila saya memberitahu penerbit bahawa tele yg pertama hanya perlu bajet yg rendah.Bayaran yg diperlukan untuk saya ialah separuh saja.Separuh bayar sebagai pengarah,separuh bayar sebagai penulis skrip.                     Pada waktu itu tujuan saya hanyalah untuk penerbit merasa selesa dengan saya dan meluluskan bajet yg saya unjurkan.Ternyata dia setuju.Sebelun penerbit mengatakan keinginan dia kpd saya bahawa dia ingin memberi peluang unt saya mengarah ada satu peristiwa yg membuka jalan kearah itu.Pada satu hari saya telah membaca suratkhabar dan terbaca berita mengatakan seorang penerbit hendak menyaman seorang pengarah kerana tidak menyiapkan sebuah telemovie yg diterbitkan oleh penerbit tadi.Saya terkejut kerana tele itu saya yg berlakon dengan Azizah Mahzan.Peranan penting pulak tu.Sebelum ni dok berangan-angan,bila agaknya tele ni nak ditayangkan,judulnya BURUAN.Kebetulan tele ini hasil perbincanga saya dengan saudara Roslan Madun lalu jadilah skrip yg ditulis oleh Roslan Madun.
Saya mengambil keputusan unt berjumpa dengan penerbit dan saya katakan kepadanya walaupun beberapa adigan tak disiapkan tele tersebut saya boleh edit dan siapkan.Penerbit nanpak gembira dan dia menghulurkan sedikit wang perbelanjaan saya distudio.Kalau tak silap 3hari 3 malam saya berkurung dalam studio tak keluar2 makan nasi bungkus dan siap.Penerbit menghantar ke tv3.Tak berapa lama kemudian penerbit menalifon saya,katanya tv3 suka dengan cerita itu.Itulah sebabnya saya ditawarkan untuk mengarah telemovie saya yg pertama.Tercapailah cita2 saya yg sebenarnya.
Sebelum itu saya pernah menjadi asst dir. pada saudara Nasir Jani dan Johari Yusoff.Mereka inilah yg membuka ruang kepada saya untuk mengenal dan bergelumang dibelakang kamera.Seperti jugalah sebelum itu saya diteater dari crew,berlakon hingga kepenerbit dilatih.Terima kasih Normah Nordin.Rahman Adnan.Mohd Nor Yaacob.Ariff Awaludin dan lain2.Yang teramat istimewa insan yang tak dapat saya lupakan allahyarham Saudara MustaffaNoor.Dia yang membuka 'pekong' didada saya.Dia yang memecahkan tembok tembok penjara saya.Dia yang menampakkan mutiara dalam lumpur.dia yang yg menyedarkan saya bahawa saya hanya ibarat Sebutir debu diPINGGIRAN.

Bercerita tentang PINGGIRAN iaitu sebuah telefilem saya yang pertama ia adalah datang dari hati saya secara semulajadi.Ceritanya tentang seorang yg buta matanya yang dilakunkan oleh Nasir Bilan Khan yg kerjanya hanyalah menjual hasil kraftangan yang dihasilkan oleh insan2 yg senasib denganya.Dalam ia berulang alik dari seberang ketanah besar untuk kepekan melalui sebatang sungai yg luas dia sempat berkenalan dengan sorang gadis yg cantik.Gadis ini mengalami 'kecacatan' tidak boleh bertutur dengan baik.Kedengarannya tak berapa jelas.Yang ingin saya ceritakan adalah ,Apa sebenarnya yang ada kepada kedua2 mereka.Yang seorang buta dan dilihat tidak menarik wajahnya dan seorang lagi bertutur dengan tidak jelas.Bila sibuta mendengar percakapan sigadis yg tuturkatanya tidak menarik dan sigadis memandang lelaki yg didepanya,buta dan rupanya' yg tidak menarik' apakah yang membuat mereka saling menarik perhatian?
Kita pada masyarakat umum yang selau menjadi perhatian adalah luaran dulu.,kalau menarik luarnya maka yg ddalamnya perkara yg ke2,3.4.5.6.

Alasan2 yang selalu kita dengar tentang pilihan antara lelaki dan wanita adalah kononnya sidia adalah org yg memahami,mengambil berat.bertimbangrasa.cool.baik hati dan beberapa lagi segala pujian yang melangit.Jadi apa yang ada pada sigadis ini'yang dilakonkan oleh Ida Narina yang menyebabkan dia begitu tertarik sangat.Juga begitulah sebaliknya,apakah yang ada pada silelaki buta ini yang begitu tertarik dengan wanita yang tuturkatanya sungguh tidak sedap didengar?Perkara inilah yang menjadi topik utama 'bergeraknya' cerita ini.
Sampai hari ini saya masih lagi terkenang-kenang PINGGIRAN ini.Pergolakan jiwa orang2 yang jujur,yang tidak mementingkan hal2 luaran.'Luaran' ini akan tua,akan kedut akan bosan,akan menjadi semakin terkulai layu dan akhirnya reput.Yang dalam iaitu budipekerti mulia.lembut dan jernih hati.rasa cinta yang membara kerana kejujuran dan kebaikan yang sejati.Saling percaya,memegang tegoh pada janji,beristiqomah,redha,merendah diri.hidup dengan sabar dan ceria,sungguh besar jiwanya,mengharapkan 'keajaiban' datang dengan hati yang terbuka dan selalu rasa'harap' bahawa hidupnya akan dirahmati. Beberapa minggu yang lalu seorang kawan saya yang juga editor pada kerja2 saya seperti drama episod 'Sayang Cendana' dan telefilem 'Kabus' mencadangkan kepada saya supaya saya terlibat denganCinemaDigital.Agak menarik cadangan tu kerana cinema digital tak memerlukan wang yg banyak untuk membuatnya.Katanya saya kumpulkan kawan2 pelakon saya yg sanggup berkerja dengan saya tampa dibayar gaji.Gajinya nanti akan dibayar apabila sudah ditayangkan dipanggung dan kemudianya akan cuba mendapat tanyangan ditv pulak.Bagi pehakn editor dia akan menyediakan post productian secara seperti yang dilakukan pada pelakun2 tadi Bagi pehak saya akan menyediakan skrip dan mengarah.
Perkara ini sedang dlm pertimbangan dan sungguh menarik hati.Tapi naskahnya mestilah sungguh2 diluar kebi
asaan,kerana kalau seperti yang pernah dibuat atau pernah ditayangkan ditv atau panggung tak usahlah bersusahpayah mengajak kawan2 berkorban untuk melakukannya.
 .Saya fikir asas pada persiapan idea ialah mencari perkara2 yang kelihatan tersembunyi tetapi penoh dengan hikmah dan kejujuran.Bunyinya senang tapi  bolehkah ianya ditulis dan di visualkan dengan baik.Harapan ini dengan doa sebenarnya.Filem bukan hanya sematamata bagi tujuan perniagaan yang tiada batas keuntungan.Filem bukanlah hanyak mengikut kehendak2 orang ramai.Filem bukan hanya mengikut kehendak producer yang 'buta mata buta hati',filem bukan hanya untuk memberangsang hawanafsu yang'hodoh'.Manusia sebenarnya selama hidup 'kalau boleh' hanyalah ingin memuaskan hawanafsunya saja.Tiap masa 'mendodoi2 dan menimang2,bagai menatang minyak yang penoh nafsunya.Sedangkan 'ajaran yang mulia' mengajar kita supaya mencari ilmu bagaimana ingin menjaga dan mengawal hawanafsu   .Hawanafsulah yang akan menjahanamkan manusia.meruntuhkan tamadun dan menjadikan dunia ini hancur lebur.Saya terfikir2 adakah saya tertanggung apa yang saya ucapkan?Adakah saya akan dimaafkan?adakah kita semua akan selamat?INSYAALLAH akan selamat dan dirahmati. Amin.





No comments:

Post a Comment