Sunday, September 26, 2010

International Jury,Pyongyang International Flm Festival.

  1. Semasa saya dijemput menjadi juri di International Pyongyang Flm Festival,beberapa perkara yg baru saya temui.Salah satunya flm2 yg diterbitkan oleh hollywood lansung tak dibenarkan menyertainya.Saya dapat melihatn flm dari Poland,Russia.Cuba.dari Iran.negara2 Arab,dan Africa.Yang paling menarik ialah' Pesuruhjaya' Palastine menjemput kami dijamuan makan sempena festival itu walaupum mereka tidak menghantar sebuah flm pun. Kedutaan2 negara yg bertanding tak usah kiralah dengan ingatan ingin 'melobi' menjemput kami dan melayan kami pehak juri yg seramai lima orang itu.Filem yg memenagi sebagai flm terbaik di Festival itu adalah dari Iran.Saya sempat bertemu dengan pengarahnya dan dia berkata bahawa dia tak sempat menunggu sampai tamatnya festiwal itu kerana dia akan ke Belanda untuk mengarah sebuah flm disana.Dia berkata betapa Belanda terbuka kepada sesiapa saja pengarah yg 'berkebolehan' dan telah diuji unt membuat flm disana.Saya amat terasa betapa fikiran yg 'luas' dan waras telah memberi ruang kepada sesiapa yg berhak.Adakah ditempat saya dilahirkan begitu diberi hak kpd yg berhak.Diberi ruang kepada yg berhak.Atas dasar apakah pertimbangan kepada insan2 yg berhak.Atas dasar 'kemampuan' atau atas dasar 'perkara2 hitam' yg diamalkam oleh orang2 zaman jahiliah dulu atau atas dasar'.. bangsa'.

No comments:

Post a Comment