Monday, September 27, 2010

Anak Bongsu

Ini anak bongsu saya hari rabu ni masuk umurnya 2th.Terbayang saya masa saya besar dia dulu macammana agaknya.Nampak dia sedang memegang reket badminton,adakah nanti bila besar dia seorang pemain betminton profesional?.Atau menjadi guru,doctor dan sebagainya.Saya juga teringat semasa sebelum dia dilahirkan.2 th sebelum ni dia tiada.Dia dimana?Begitulah juga saya.Sebelum saya dilahirkan.Sebelum saya dijadikan ibubapa saya dimana?Buat masa ini dia belum boleh bercakap.Saya pun bermula dengan tak boleh bercakap.Begitulah dengan ibubapa saya.Sekarang kedua ibubapa saya dah tiada.Peristiwa ini berlaku berulang2 dari mulanya Adam dan Hawa hinggalah kini.Dari tiada kepada ada kemudian tak ada semula[mati].Saya harus sedar selalu peristiwa ini berulang2 tampa henti sehinggalah 'dunia ini musnah'.Adakah hidup kita yg singkat ini kita rasa bahagia,bebas sebagai manusia.Adakah perlu takut.adakah perlu membuang masa dengan slogan2 tentang kaum,kumpulan,bangsa.Adakah kita tidak merasa hidup selesa dengan semua org tak kira bangsaKenapa mesti kita bertekat  mahu 'berkawan' dengan slogan kalau menyelok pekasam biar sampai kepangkal lengan.Kenapa kita tidak mahu membuka dan berlapang dada dengan sesiapa pun.Kenapa kaum menjadi pertaruhan.Kenapa tidak perkara mulia tulus ikhlas menjadi pertimbangan kita dlm hidup bermasyarakat.Adakah seruan2 'mulia' diutama kepada satu2 kelompok.seruan2 mulia semuanya kepada' wahai manusia'.Wahai manusia mari kita berkenal-kenalan antara satu sama lain.Berbaik sangka atara satu sama lain.Kenapa dlm dunia yg serba canggih unt mendapat segala maklumat,ilmu kita masih tertinggal jauh.Kenapa kita tidak mahu melihat dan menyenarai segala keburukan kita.Kita akan pergi.Dan yg baru akan mengambil alih.Kenapa kita bertindak seperti kita akan menguasai dunia ini dan kita akan lambat mati.Kita sebenarnya makin cepat kpd mati.Ini yg dapat saya catitkan bila saya melihat gambar anak bongsu saya yg akan menyambut hari lahir yg ke2.Maka saya sebagai bapanya makin dekat kenegeri yg akan saya pindah yg diberi nama 'alam barzakh'.

No comments:

Post a Comment