Saturday, January 8, 2011

Antara INTERLOK dan "Paria"

Kenapa sekumpulan orang yang tiba2 buat bising tentang novel sastrawan Negara "Interlok".Kenapa mereka menganggap 'Interlok' menghina mereka.?.Kenapa orang2 ni bising?.

Tak usahlah mengambil pelajarandari satu kumpulan NGO yang selalu buat bising tentang hal2 satu kaum tu saja?

Saya menulis bukan kerana nak sebut tentang satu kaum yang suka buat bising.Saya menulis kerana,kenapa ada satu kumpulan yang tak dikenali tiba2 buat bising tentang novel INTERLOK?. Kenapa mereka tak buat bising tentang novel yang ditulis oleh penulis terkenal India Mulk Raj Anand yang berjudul UNTOUCHBLE yang diterbit semula dengan jodol "PARIA" oleh Oxford University Press?.

Tak usahlah ada 'perkara2 lain' disebalik hal yang bersangkut paut dengan sastra.2 yang diiktiraf.

Banyak dan terlalu berlambak2 buku2 atau filem2 yang menceritakan tentang bangsa India dan budayanya yang diceritakan atau di filemkan dengan cara begitu buruk sekali.

Bak kata Dr.Ilias Zaidi novel Interlok harus dipandang dari  sebagai 'novel sosiologi' bukan 'novel etnik'.

Tak usahlah sensitf pada perkara yang boleh menimbulkan ketegangan kaum.

Orang2 yang masih lagi berbicara dan melaung2kan tentang kaum,orang2 itu sebenarnya sudah jauh tertinggal  dan  tak berkelayakan pun untuk hidup bersama-sama manusia dizaman ini.Salam.

1 comment:

  1. Bro Ismail...aku setuju dengan pendapat hang...aku x mahu lah sebut "bangsa" apa yang di tengah-tengah Bandar Parit Buntar ada kedai "T..d.."...dan bila dah ..pening-pening lalat...anak dara Melayu depa kacau...masa tu kawan aku yang jual burger depan stasen bas lama Parit Buntar akan kata...kalau hang nak tau...tu lah bangsa...P..r...a.
    Itulah kenangan lalu aku di Parit Buntar,Perak,...daerah kelahiran aku 48 tahun yang lalu...tq

    ReplyDelete