Tuesday, November 30, 2010

Jangan lupa ber'madu',sungguh ia sangat bermakna!

Ramai lagi orang mengabaikan madu.Madu lebah mengandungi vitamin A D E K B1 B4 B5 B6 dan C.Vitamin2 ini sangat berfaedah untuk badan.Bila kita tonton progrem2 masakan2 antarabangsadi tv atau melihat buku2 masakan terutama dari negara2 yg sudah lama maju mereka banyak menggunakan madu .

Orang umum kebanyakkannya makan madu untuk lebih kuat atau berserta dengan herba dan sebagainya tapi masih lagi menganggap madu lebah sebagai makanan tambahan.Bagi orang yang bertamadun mereka menggunakan madu dalam hidangan harian. madu digunakan dalam miniman,makanan harian bukan hanya bila ingat mahu jadi 'kuat'

.Kalau dalam Islam didalam Al Qur'an dlm surah AL-Nahl,ayat 68-69 BERMAKSUD
"Dan Tuhanmu mengilhamkan kepada lebah,buatlah sarang2 di bukit2,di pohon2 kayu dan di tempat2 yg di buat manusia, kemudian makanlah dari tiap2(macam)bunga2an, buah2an dan tempuhlah jalan Tuhanmu yg telah memudahkan( bagimu).  Dan dari perut lebah itu,keluar minuman(madu) yg bermacam-macam warnanya. Di dalamnya terdapat ubat yg boleh menyembuh penyakit manusia. Sesungguhnya pada demikian itu benar2 terdapat tanda kebesaran Tuhan bagi orang yg mahu menggunakan akalnya".
      .

Di dalam kitab2 perubatan Islam yg di tulis oleh ulama2 perubatan terkenal seperti Ibnu Sina, Ibnu Qayyim Al-Jauziyah mereka meriwayatkan bahawa nabi Muhammad S A W. meminum madu 2 kali sehari dan Baginda menasihatkan orang ramai meminumnya.Di dalam penemuan sains lebah melakukan 6000 sedutan setiap kali dia keluar mendapatkan madu.Bayangkanlah betapa hebatnya madu yang kita 'abaikan' Janganlah abaikan madu pada orang yang' bermadu dan tidak bermadu'. Isteri saya ketawa dengan ayat ini.hehehehe.

Bila kita mencari madu,maksud saya madu lebah(jangan marah haa) pergilah kekedai2 yg menjual madu dari merata negara.Cuba lihat berapa ada warna madu yg terdapat dikedai itu.Beranika warna.madu lebah di musim salji lain warnanya dengan madu lebah tasik Pedu,pokok tualang,madu di padang pasir, ada hitam kemerahan, kuning berkilauan ,keputih2an dan sebagainya.Pilihlah salah satu.

Begitu jugalah kalau kita memilih madu yang satu lagi(berbagai2 warna kulit) hehehehe.(jangan marah)

Dan sekali sekala elok juga kita lihat surah Al-Nahl dan tafsiranya. Bagi bukan Islam cubalah baca dan disertakan dengan tafsirannya dan kalau tak faham tanyalah kepada kawan2 Islam yg boleh di rujuk.TQ

No comments:

Post a Comment