Tuesday, November 9, 2010

Dalam sebulan berapa kali MENANGIS?

Masa saya masih di kelas teater,kalau kerja-kerja saya tak digemari oleh cikgu , saya dimarahi dan dijerit-jerit sampai kadang-kadang saya menangis teresak-esak

.Bila saja tamat kelas cikgu menghampiri saya dan bercakap-cakap dan akhirnya dia bertanya kepada saya,"Ismail kamu menangis berapa kerap dalam sebulan"?. Saya menjawab,kadang-kadang saja, lebih kurang sebulan sekali.

Dia berkata lebih kerap kamu menangis lebih bagus.Saya bertanya kenapa dan atas alasan apa?.Dia menjawab," kamu boleh melihat sekeliling  dan diri kamu sendiri ada tak perkara-perkara yang menyentuh jiwa, yang akan menyedarkan dan membuat kita simpati".

Saya terpaku seketika pada waktu itu dan sesekali memandang tepat kewajahnya.Cikgu saya sudah tentu memandang saya dan menunggu reaksi dari saya.

.Bila saya sudah hidup berdikari  dan hingga ke hari ini saya makin faham kenapa harus menangis sekerap yang mungkin.Moga Tuhan menambahkan kasih sayangNya terhadap cikgu saya.Salam.

No comments:

Post a Comment