Sunday, October 3, 2010

Adakah HANG KASTURI orang arif bijaksana?

Semasa saya di Jambi Sumatra Indonisia semasa misi mencari dan menjejaki bekas tinggalan kesultanan Melaka,terdapat maklumat dari sejarawan Jambi mengatakan terdapat 'lukisan-lukisan kutbah'yang masih tersimpan disebuah masjid lama yang terletak dikawasan Kerinci iaitu sebuah daerah yang terdapat diJambi.Lukisan2 itu telah dilukis oleh 'pehak istana Melaka dan dibawa kesana oleh seorang ulama dengan tujuan supaya lukisan lukisan ini digunakan semasa membaca kutbah jumaat.Dengan kesedaran bahawa penduduk disitu telah lama mengamalkan agama hindu yang budayanya sukakan kepada lukisan2 atau lambang2,arca dan sebagainya.Saya terpegun bila mendapat maklumat ini.Sungguhlah pada satu ketika dulu melaka digelar sebagai Empayar Melalu Melaka.Ini diakui oleh dua orang sejarawan yang memberi bantuan pada saya.Banyak lagi bukti2 yang jelas yang terdapat diSumatra yang menunjukkan sebuah Empayar Melayu Melaka
.Ada dua buah masjid yang serupa dengan masjid yg terdapat diTengkera diMelaka.Mengikut sejarah masjid disitu rupa bentuknya seperti masjid diMelaka kerana pada waktu itu Melaka adalah pusat' kecermerlangan tamadun Melayu.' Semasa saya melakunkan watak Hang Jebat diteater dulu saya tak langsung mendapat maklumat ini.Dalam Hikayat Hang Tuah Jebat yang menderhaka.Dalam Hikayat Melayu atau Sulalat'us-Salatin yang dikumpulkan dan ditulis oleh Tun Sri Lanang bukan Jebat yang menderhaka,Kasturi yang menderhaka.Kalau kita melawat makam Hang Jebat di Melaka kita dapati dipapan kenyataan yang terdepat disitu pun mengesahkan kenyataan ini(kalau saya silap tolong betulkan).
Dalam naskah teater yang ditulis oleh Usman Awang salah seorang sastrawan negara kita menceritakan tentang kepahlawanan Jebat dengan judol Matinya Seorang Pahlawan.Mungkin pada waktu utu Usman Awang belum lagi mendapat maklumat ini.Saya juga pernah'berangan2' untuk  membuat sebuah filem tentang 'Kasturi mengamok' ini. Adakah orang2 seperti Kasturi(Jebat) dizaman ini,berani dan sanggup berkorban nyawa untuk menuntut yang hak,melawan dan 'menghancurkan kezaliman yang bermaharajalela.Adakah pahlawan yang seberi itu?.Tentu sekali bagi saya ada,tapi dengan cara yang amat berbeza.Saudara yang membaca boleh membuat andaian sendiri.Tentang ulama yang menyiapkan lukisan kutbah dari istana Melaka dan dibawa keKerinci,Jambi saya menganggap bahawa dia bukalah setakat ulama biasa malah dia saya anggap 'orang arifbijaksana'
.Orang arif bijaksana ini ada disemua peringkat latarbelakang manusia tidak kira dia seorang pesawah,pemimpin,ulama,pemandu teksi ,penulis.peniaga dan sebagainya.Adakah orang arif bijaksana ini termasuk Jebat,Kasturi,Hang Tuah dan pejuang2 seterusnya dan pejuang dizaman ini.Adakan orang arif bijaksana berjuang dengan penuh 'hemah' dan hikmah.semuanya tetulah apa yang dilakukan oleh orang2 ini dengan penoh arif lagi bijaksana.Saya fikir orang2 arifbijaksana ini amatlah diperlukan didalam kepimpinan negara.Orang arif bijaksana lah orang yang diharapkan oleh semua.Orang arif bijaksana orang yang disayagi Tuhan.

No comments:

Post a Comment